tirsdag den 19. marts 2013

porters værdikæde

 

 

Primær aktiviteter


Indgående logistik:
- De mogtager deres varer fra forskellige andre firmaer, ved at en lastbil kommer med det hele.
- De har store rum til lagring, de har et stort frostrum til alle deres frosne madvarer. de har et stort tørlager til alle deres madvarer der ikke skal på køl, et kæmpe køleskab. Ellers er der rum til alt det rene vasketøj, rengørings ting, papirarbjede osv.
- I dette firma er der ikke nogen der som sådan styrer de forskellige lager. De har et system med at det som bliver sat i køleskabet, får en lille seddel på hvor der står hvilken dato det er. Det er så de er sikre på hvor gamle tingene er.
- Hotellet sender ikke nogen ting retur, kke noget jeg har skabt bekendtskab med.
- For at bestille deres madvarer har de en seddel de udfylder ude i køkkenet og så er der en af mangerene der aftaler det med deres leverandører.
Produktion:
- Der sker rigtig mange processer på et hotel, kommer bare med et eksempel som jeg har set. Når de modtager fødevarer i køkknet bliver det varmet og tilberedt, hvor efter det bliver lagt pænt på fade og sat ind i buffen, her kan gæsterne så spise af det.
- Til dette eksempel bruger de mange forskellige maskiner alt efter hvilken mad de skal lave. Der er blandt andet et komfur, ovn, rørermaskine, hakkemaskine, køleskab og opvaskemaskine. det hele er lavet til et industri køkken, fordi de skal producere så meget mad.
-Når maden bliver taget ud fra buffen, bliver det meste smidt ud. Noget af det bliver dog pakket ned og sat i køleskabet.
- På hotellet har de en mand, som går og ordner alt der er i stykker. Så hvis der er noget som ikke virker kan de bare ringe til ham, så er han der.
- I køkknet står de tit og måler temperaturen i det mad de laver, for at de er sikre på der ikke kan være bakterier i maden. de bliver slået ihjel ved en hvis temperatur. Herudover er der også det samme som fødevarerstyrelsen herover, som kommer og laver tjek i køkknet.
Udgående logistik:
Da dette handler om hvordan en varer bahandles, kan jeg ikke skrive noget her. Fordi det er en serviceydelse.
Salg og marketing:
- Mit hotel har ikke noget direkte raklamer, da de er et meget anerkendt firma. Det eneste reklame de har er på facebook, hvor de har en side. Så er de på twitter og google.
- Hotellet sælger på at folk får en god oplevelse og derved fortæller det videre, så hotellet får et godt ry. De går op i at det skal være kvalitet og meget fint. Dette gør de blandt andet ved at på deres hotel er der simpelthen ikke noget at sætte fingerne på. De billeder som lægger på internette er også meget flotte og helt fejl fri.
- Hotellet laver ikke sådan nogle tilbud, de tilbyder man kan få morgenmad med i sit ophold på hotellet. Derudover fik jeg at vide de laver kontrakter med nogle af de forretningsmennesker der er ude og rejse meget. hvor de så får det langt billigere, fordi de laver en aftale om det altid er her de skal bo. Der er nogle fastepriser til dem som vil bo der en uge eller 2 og om det er med morgenmad eller ej osv.
Service:
- I resturanten er det meget vigtigt at kunderne hele tiden her det godt. Derfor skal vi hele tiden spørge om de mangler noget og om alting smager godt.

Support aktiviteter

Virksomhedens adminstative opbygning:
- opbygningen i dette firma er meget svær at finde rundt i, men forklarer det som jeg har forstået det. Altså der er en chef som ejer hele kæden hilton, det udover er der en manager for hvert hotel. Herunder er der en manager for kontor delen, en for køkknet og resturanten. Herefter er heraktiet bare efter hvor lang tid man har været der. Jeg kunne nemt mærke at jeg bare var en ny, så derfor var jeg ikke en de gad snakke med. Det var nok også derfor jeg fik lov til at gøre alle de trælse ting på hotellet, da jeg var den nye og laveste i herakiet.
Medarbejderudvikling:
- På hotellet oplærer de ofte selv deres personale, men udover det fortalte de at alle de kursuser de kunne komme på også kan tages på internettet. Men alle deres kursuser tager rigtig lang tid.
Teknologiske udvikling:
- På hotellet har de ikke nogle store teknologier, som hotellet er afhængig af. De har mange små teknologier over alt på hotellet, men hvis en af dem skal laves om er det ikek noget problem.
Indkøb
- De køber ind i store potioner, så der er til lang tid og ikke behøves af have nyt konstant. De får deres materialer mange forskellige steder fra, da de skal baruge så mange forskellige ting på et hotel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar